Optimization Hierarchy van Eisenberg

Bryan Eisenberg heeft een aantal jaren geleden deze piramide ontwikkeld om hiërarchie eisenbergde usability van een website te beoordelen. Deze piramide dient van onderen naar boven gelezen worden. Functional zijn basic zaken die nodig zijn voor bezoekers om de website te gebruiken en persuasive zijn de meest verfijnde zaken om de website te optimaliseren.

Functional                                                                                                                                                                                 De vraag die bij dit fragment van de piramide centraal staat is: werkt de website?

Hierbij gaat het om basic zaken die nodig zijn voor bezoekers om de website te gebruiken, zoals download time, afbeeldingen die niet laden, foutmeldingen en niet werkende knoppen of functionaliteiten.

Accessible                                                                                                                                                                                  De vraag die bij dit fragment van de piramide centraal staat is: is de website toegankelijk voor iedereen die hem wil bezoeken?

Check bijvoorbeeld cross-browser compatibiliteit, mobiele weergave en toegang voor slechtzienden. Voldoet de website aan de eisen die Drempelvrij stelt?

Usable                                                                                                                                                                                         De vraag die bij dit fragment van de piramide centraal staat is: is de website gebruiksvriendelijk?

Het gaat hierbij om de volgende vragen: Is het voor een bezoeker in één keer duidelijk hoe hij je website moet gebruiken? Staat de zoekbalk op de plaats waar je bezoeker hem verwachten? Reageren de knoppen op de site zoals op andere websites gebruikelijk?

Intuitive                                                                                                                                                                                     De vraag die bij dit fragment van de piramide centraal staat is: is het hele koopproces op de website intuïtief en natuurlijk ingericht op de koopvoorkeuren van de potentiële klant?

Hierbij draait het om het verbeteren van de user experience en het wegnemen van de zaken die bezoeker ervan weerhouden om te converteren. Onzekerheden over verzendkosten, administratiekosten en uw retourbeleid kunt u proberen weg te nemen door ze vroeg in het aankoopproces al te benoemen. Voor dit punt kan gebruik gemaakt worden van de Meyer Briggs Type Indicator.

Persuasive                                                                                                                                                                                 De vraag die bij dit fragment van de piramide centraal staat is: wil de potentiële klant het echt hebben?

Hierbij gaat het om de vraag of de website in staat is bezoekers te overtuigen om uw product te kopen, zich aan te melden voor de nieuwsbrief of wat u ook voor conversies hebt gedefinieerd. Deze kan het best ingevuld worden door gebruik te maken van de beïnvloedingswapens van Cialdini. Voor dit punt kan gebruik gemaakt worden van de beïnvloedingswapens van Cialdini.

Bronnen:

Van den Boer, P. (2012) website optimalisatie in 6 stappen. Bezocht op 29-01-15.  http://www.marketingfacts.nl/berichten/website-optimalisatie-in-6-stappen

Wesseling, T. (2008) Webverkoop optimalisatie: waar en hoe begin je + video. Bezocht op 29-01-15. http://www.webanalisten.nl/webverkoop-optimalisatie-waar-en-hoe-begin-je-video

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s